Fläskfile med banan, curry och jordnötter

Idag är de faktiskt tacksägelsedagen!
Så då ordnade jag en middag till mig, Niklas och pappa
+ en faster på köpet.
Niklas mamma är ju så duktig på att laga god mat, och jag kommer
ihåg när Niklas bodde hemma och vi fick fläskfile.
Jag blev så grymt sugen på de.
Det blev super gott!








Ingredienser:
800 g
fläskfilé
1 tsk finriven, färsk ingefära
0.5 tsk socker
0.5 tsk salt
3 msk chilisås
1 tsk röd curry pasta
2 bananer
1 näve jordnötter
2 msk basilika
Sås:
1 msk rapsolja
2 msk finhackad schalottenlök
1 tsk curry
2 dl apelsinjuice
1-2 köttbuljonger
2 dl matlagningsgrädde (15%)
1 msk maizena
Några droppar soya

1. Dela fläskfilen i 2 centimeter långa bitar.
Blanda bitarna med socker, salt, ingefära, chilisås och curry pasta.
Låt stå minst 15 minuter.

2.
Skala och hacka löken. Fräs den i oljan i en liten teflonkastrull.

3.
Vänd ner curryn och fräs ytterligare en halv minut under omrörning.
Häll på apelsinjuice och buljong. Låt koka.

4. Blanda maizena och grädde och häll i kastrullen under vispning.
Låt sjuda tills det tjocknar. Häll sedan blandningen i löken och juiceblandningen.

6. Grilla eller stek fläskfilén på hög värme tills den är rosa i mitten.

7. Skär bananerna i skivor.

8. Lägg köttbitarna i en ungssäker form . 
Häll över såsen och strö över jordnötter och banan.

Låt stå i ugnen ca 5-10 min, tills bananen blivit varm! 200 grader


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0